Rövid ismertető a pályakerékpárról (fixi, fixie, track bike, örökhajtós kerékpár)

Rövid ismertető a pályakerékpárról (fixi, fixie, track bike, örökhajtós kerékpár)

Azok számára, akiknek még nem ismert ez a kerékpár típus, íme egy kis összefoglaló:

A pályakerékpár (fixi, fixie, track bike, örökhajtós kerékpár) legfőbb jellemzője, hogy hátsó tengelyén nincs szabadonfutó mechanika, s nem rendelkezik kontrával sem. Legegyszerűbben onnan lehet megismerni ezt a típusú biciklit, hogy ha a gazdája tolja, akkor forog a hajtókar, a hátsó kerék együtt forog a hajtókarral. Ez ugye azt is jelenti, hogy menet közben nem igazán lehet pihenni, kvázi pl. lejtőn lefelé gurulva is pörögnek a lábak. 🙂
További kiemelkedő ismertetőjelük, hogy egysebességesek, nem található rajtuk sem váltó, sem fék.

Most nézzük kicsit részletesebben a fixi típusú kerékpárok alkatrészeit:

A VÁZ:

A váz geometriája eltér a normál kerékpárokétól: az ülés nagyon magasan helyezkedik el, míg a kormány nagyon alacsonyan. Ezzel biztosítja gazdája számára a minél kisebb légellenállást. Ezt elősegítendő az ilyen kerékpárok felső csövét a lehető legrövidebbre tervezik (bizonyos esetekben már-már el is tűnik), hogy a kormány minél lentebb kerülhessen. Az alábbi oldalon lévő kerékpár ezt egész jól szemlélteti: http://www.pedalroom.com/bike/textima-gdr-national-team-track-bike-223-582
A nyeregvázcső úgy kerül kialakításra, hogy a hátsó kerék minél közelebb tudjon elhelyezkedni hozzá. Ez kétféleképp kivitelezhető a fixiken:

A váz geometriájáról, az elnevezésekről a következő oldalon található egy szemléltető kép: http://kerekpar.co.hu/a-kerekpar-felepitese-geometriaja-es-legfontosabb-alkatreszei-a-6.html
Kerékpár geometria

A KORMÁNY:

A városi fixiken szinte az összes létező kormányfajta előfordulhat, a bajuszkormánytól a koskormányon keresztül a BMX kormányig, seprűnyélig.
A pályakerékpárokon általában ilyesmi pályakormányok találhatóak:
Kép forrása: http://www.karbona.hu/katalog/images/IMG_2990.JPG


Kép forrása: http://www.rob4bike.com/images/Alanera_Grande.jpg

A KERÉK:

Kifejezetten a pályabicikliken a hátsó kereket ún. lendkerékként használják, így ezt kicsit nehezebbre tervezik. Az alábbi oldalon ebből két típust ismertetnek:
http://www.cervelo.hu/Karbon_kerekek/EQUINOX/IdofutamPalya_Kerekek
Energetic WH58Energetic WH92
Képek forrása: http://www.cervelo.hu/Karbon_kerekek/EQUINOX/IdofutamPalya_Kerekek

A HAJTÁS

Városban használatos fixiken általában kisebb áttételt találunk, pl. 46-18-at (értsd: A hajtómű lánctányérja 46 fogas, míg a hátsó tengeglyen elhelyezkedő fogaskerék 18 fogas).
Míg a pályakerékpárokon jóval nagyobb áttételt alkalmaznak a minél nagyobb sebesség elérése érdekében, pl. 52-11-et.
Az áttétel kiszámításához légyen itt egy kis segítség: http://www.surplace.fr/ffgc/ Az oldal első körben azoknak készült, akik gyakran skid-elnek (értsd: farolnak, csúsznak, stb), hogy ki tudják számítani, mely részeken kopik jobban a gumi skid közben. De fixi építése során is nagyon jól tud jönni egy ilyen kis kalkulátor. 🙂
Magáról a pályakerékpáros sportról rövid ismertetőt olvashattok itt: http://palyabringa.hu/tortenet/palyakerekparozas/

Illetve e versenyek hazai helyszínéről, a budapesti Millenáris Velodromról itt található egy kis cikk:
http://palyabringa.hu/a-millenaris-velodrom-milli/

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.