A kerékpár

A kerékpár (vagy bicikli) egy emberi erővel hajtott kétkerekű jármű. 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai fomáját. Egykerekű típusát monociklinek, háromkerekű változatát pedig triciklinek hívják.

A „kerékpár” szó szinonimái: bicikli, bringa, bicaj, bicó, canga, kera, drótszamár.

Fejlődésének fontosabb állomásai

1817 „vesszőparipa” — Karl von Drais,
1839 taposópedál — Kirkpatrick Macmillan,
1861 velocipéd — Pierre Michaux,
1885 biztonsági kerékpár, lánchajtással — John Kemp Starley,
1888 pneumatikus gumiabroncs — John Boyd Dunlop,
1970-es évek mountain bike
1990-es évek rekumbensek, „fotelbringák”, “alnyergesek”
Napjainkban közel 1 milliárd kerékpárt használnak világszerte közlekedésre, szállítási, szabadidős és sportcélokra. A mai világban a kerékpár az egyéni közlekedés leghatékonyabb módja (egy kilométer kerékpározás: 92,09 kJ, gyaloglás: 261,63 kJ, autózás: 4,83 MJ energiát igényel átlagosan). Azokban az országokban, ahol a kerékpározás az egyéni közlekedésnek nem a legfontosabb eszköze, önálló kerékpárutakat építenek használói számára. Az Európai Kerékpárszövetség törekvése, hogy ezeket a közúti és vasúti transzeurópai közlekedési hálózatok rendszeréhez hasonlóan az EuroVelo hálózat kontinentális szinten is összekösse.

Kötelező tartozékok Magyarországon (2012-es adatok)

A KRESZ szerint a közúti forgalomban való részvételhez az alábbiak szükségesek:
Fehér színű első lámpa
Vörös színű hátsó lámpa
Vörös színű hátsó prizma
Két, egymástól független fék
Csengő
Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken
Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között).

Kerékpártípusok

Hegyikerékpár
Angolul: mountain bike (kiejtése: ˈmaʊn.tɪn baɪk). A masszív felépítés, és a vastag, tipikusan 26″-os (ritkán 29″-es) kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. Az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta.

XC vagy CC
Az angol cross country kifejezésből származó rövidítéssel az elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt gépeket jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont a minél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága és a gyors mászást lehetővé tevő versenygeometria. Leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100 mm rugóúttal, de előfordul merevvillás és összteleszkópos kiépítésben is.

Enduro/All Mountain
A hegyikerékpár egyik változata, amely átmenetet képez az MTB és a könnyű freeride gépek között. A durvább körülményeket és biciklizési stílust is elviselő kialakításból következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, de a technikás és gyors ereszkedés mellett egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük. Gyakori az összteleszkópos kivitel, jellemzően 130-150 mm rugóúttal.

Downhill
A downhill a hegyikerékpár sport extrém ága, ahol technikás, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a downhill biciklire az összteleszkópos gépezet, sok helyen megerősített váz, 150-240 mm-es rugóutak és duplavállas átütőtengelyes első villa (ami erősíti a stresszpontokat a fejcsőnél) a jellemző. Elöl egy lánctányér rockringgel vagy bashguardokkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal. Bár a súly kordában tartása a DH gépeknél is nagyon fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek döntenek, a nehéz terep miatt ezek a speciális kerékpárok akár 18-24 kg-osak is lehetnek. Komfort- vagy városi tekerésre, vagy egy meredek hegyre felmenni alkalmatlanok.

Freeride
A freeride nagyjából ugyanazt a felépítést követi, amit a downhill gép, de alkalmas 8 méteres letörésekre, kisebb szakadékokba való droppolásra és félelmetes nagyságú big air-ek jellemzik az erőt és vakmerőséget, amit ez az ág képvisel. A freeride kerékpároknál a súly kevéssé számít, annál inkább fontosak az erős, strapabíró alkatrészek.

Dirt jump/street
Kifejezetten trükkökre, akrobatikára tervezett szerkezet. Többségben egysebességesek a masszivitás okán. Ültetett vázzal és strapabíró alkatrészekkel, olykor elsőfék nélkül. A városi terep extrém leküzdésére szolgálnak.

4X/Four cross
A sportág a BMX Cross ból ered, melynek során előre, földből vagy salakból megépített, ugratókkal és éles kanyarokkal tarkított pályán versenyeznek. A BMX Cross-tól eltérően itt nem hatan, hanem csak négyen indulnak egy futamban. Az indítás rajtgéppel történik, ami nagyjából megegyezik a Motokrosszban használatosakkal. A kerékpárok jórészt a „teleszkópos” Dirt/Street felépítést követik (merev, ültetett váz, 80-130 közötti első teleszkóp), ám itt kifejezetten Four cross-ra tervezett „terep” külső gumikat és szélesebb kormányt használnak.

Trial
Könnyű, lecsupaszított hegyi kerékpárok, jellemzőjük, hogy a váz nagyon alacsony, általában nincs nyereg, és főleg trükkök bemutatására használják, egy sajátos sportág épül rá.

BMX
Kis kerekű, egysebességes racsnis hajtású, trükkökre, akrobatikára kifejlesztett kerékpár. A 80-as években a gördeszkához hasonlóan ifjúsági divathullám épült rá. A név jelentése “Bicycle MotoCross”, utalva a szakág születésére, amikor tizenévesek a motokrossz versenyeket, mutatványokat utánozták kerékpáron. A trial szakág ősének tekinthető.

City
Városi kerékpár. Kis távolságok megtételére, mindennapos városi használatra alkalmas, strapabíró és olcsó gépek. Mivel gyakran szállítanak rajtuk terhet, jellemzően nehezek a sportcélra gyártott kerékpárokhoz képest. Bevásárló kerékpárnak is nevezik a sokszor gyárilag kormányra szerelt csomagtartó-kosár miatt.

Fitness vagy Hibrid
Viszonylag új kategória, amihez az országúti kerékpár adta az alapot. Kialakítása azzal egyező, egyenes kormánnyal és a patkófék helyett V-fékkel. Felhasználásában ill. a használat nyújtotta élményben leginkább az országúti és a XC kerékpár közt helyezkedik el. Szintén a fitnessz kategóriába szokták sorolni az agyváltóval és agydinamóval szerelt, de súlyra és sebességre optimizált sportos városi illetve credit card touring kerékpárokat is.

Országúti
Sportkerékpár. A legkönnyebb és leggyorsabb kerékpár. Vékony gumija, a váz és a kormány kiképzése, minimális légellenállása az országúton való gyors haladást teszik lehetővé. A “versenybicikli” szón általában ezt a típust értik, bár természetszerűleg nem csak versenyre használják, illetve más biciklitípusokkal is rendeznek versenyeket.

Időfutam (triatlon)
Színtisztán sebességre épített, nagyon könnyű kerékpárok. Jellemzőjük a különleges időfutam kormány, amely a fekvőkerékpárt leszámítva a legaerodinamikusabb pozíciót nyújtja, ami kerékpáron elérhető – a manőverezhetőség feláldozásával.

Single speed
Váltó nélküli (egysebességes), racsnis hajtású kerékpárt jelent.

Pálya (fixi)
Az örökhajtós kerékpárok (fixik/pályakerékpárok) fő jellemzője, hogy nincs a hátsó tengelyükön szabadonfutó mechanika, nincs fékjük, általában egy áttételük van (egy hátsó lánckerék). Ha a hátsó kerék forog, a pedálok is a megfelelő irányba forognak vele együtt, nem lehet vele úgy gurulni, hogy pihennek a lábak. A városi használatra szánt fixiken legalább első fék mindig van.

Trekking
Túrakerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28″-os kerékátmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen (erdei ösvény, földút) állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag.

Cross
A trekking lecsupaszított változata. Minden nélkülözhető alkatrész lekerült róla, például sárvédő, csomagtartó. Így inkább hasonlít egy hegyikerékpárra, de megőrizte a 28-as kerekeit, ami miatt ez előbbinél jobban használható országúton is.

Cyclo cross
A ciklokrossz szakág az országúti kerékpározásból nőtt ki. Leginkább országútihoz hasonló, merevvázas, könnyű kerékpárok jellemzik koskormánnyal, de az országútinál vastagabb gumikkal és canti-fékkel. A MTB szakágnál könnyebb, de akadályokkal sűrűn megszakított terepen kerékpároznak, a versenyzők bizonyos szakaszokat (pl. lépcsők, kidőlt farönkök) futva, a kerékpárt vállon cipelve kell megtegyenek.

Cruiser
Amerikában a 70-es évek környékén született ez a kerékpártípus “beach cruiser”, azaz “strandcirkáló” néven, ezzel utalva a tipikus felhasználási területre, eleinte olcsó tömegbicikliként. A kialakítás a cruiser motorbicikliket utánozza a kormány és a váz formájában. A cruiser hívei életérzésnek tartják a stílust, a chopper motorokhoz hasonlóan itt is sokkal nagyobb hangsúly kerül a megjelenésre, mint a teljesítményre.

Low Rider
Ha a cruiser stílust egy lépéssel továbbvisszük, megkapjuk a low rider bicikliket. A low rider autókhoz hasonlóan egészen szürreális díszítések, különleges megoldások jellemzik.

Rekumbens
Másnéven fotel-, vagy fekvőbicikli. A kerékpáros – vagy akár “sofőrt” is mondhatnánk – a fotelszerű ülésben fekszik, a forma 1-es pilótákéhoz hasonló testhelyzetben. A pedál a kerékpár orrában, a legideálisabb erőkifejtést biztosító pozícióban helyezkedik el. A testhelyzet rendkívül jó aerodinamikát nyújt, így a kerékpáros sebességrekordot a fekvőkerékpárok tartják. A kerékpáros versenysportban nem engedélyezett a használatuk, de léteznek külön, rekumbensek számára rendezett versenyek.

Stringbike
A Stringbike kerékpár egy új magyar szabadalom, egyszerűen megfogalmazva láncnélküli kerékpárt jelent. A technológiának köszönhetően páratlanul könnyű és puha hajtási élményt kapunk, ami a forradalmian új szimmetrikus hajtási rendszernek köszönhető. Itt a tiszta gördülő mozgás következtében nagyon jó hatásfokkal hajthatunk, és ez a kedvező hatásfok a láncos megoldásokkal ellentétben minden sebességfokozatban és hosszabb használat után is válto­zatlanul megmarad.”

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Ker%C3%A9kp%C3%A1r